I. Dasberg, De Pentateuch met Haftaroth 1, [1970], INL3 Heel veel hoofdbrekens heeft me de weergave van het tetragrammaton gekost. De vierletterige Godsnaam heeft vanouds reeds grote moeilijkheden gegeven omdat de eerste aanduiding van de betekenis van deze naam in Exodus 3, 13 en 14, een van de moeilijkst te duiden plaatsen is. ... Ondanks het feit dat ik de weergave van "de Eeuwige" voor de vierletterige Godsnaam niet het juiste aequivalent vind, geeft het toch wel veel weer van wat er volgens joodse opvatting in opgesloten zit.
- -, B-Greek, [], 3 Jul 2005 - Joseph Weaks: In Philo's "Moses", I.XIV (74): TO MEN PRWTON LEGE QHSIN AUTOIS, hOTI EGW EIMI hO WN, hINA MAQONTES
DIAFORAN ONTOS TE KAI MH ONTOS PROSANADIDACQWSIN
"First tell them, "I am who I am," in order that they might be instructed of the difference between that which and and that which is not"
The LXX has the same kernel of a quote: EGW EIMI hO WN, but of course, as usual, Philo's flamboyance prevails... That the burning bush and its analogous representation that God's suffering people will not be consumed by their oppression is classic... but perhaps the story of the red cloth turning into a dragon is perhaps my favorite.
, [], Whether this name, HE WHO IS, is the most proper name of God?
Vertaling Bijbel, Kanttekeningen SV, [], En God zeide tot Mozes: [18]IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL! Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israels zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden! 18. Anders, Ik ben die Ik ben, of, Ik zal zijn die Ik was; komende in den grond overeen met den naam Jehovah. Dit betekent, dat God, die Mozes zond, eeuwig is in wezen, getrouw in zijn beloften, en alvermogend in haar uitvoering; vergelijk Openb.1:4,8, en Openb.16:5; Hebr.13:8.
, [], Rev. Dr. John E. McKenna, The Great I-AM of God in Biblical Covenant Relationship
with His People in the Old Testament World, Volume 1 Number 8, December 1999